PENTU- JA JUNNUKURSSIT

Verkkokaupasta voit varata kurssipaikkasi, ongelmakoirakoulutuksen ja yksityiskoulutuksen. 
Yhteystiedot: anna.koirankaa@gmail.com 0401927669 

PentuAlkeet:

PentuAlkeet sopii alle 6kk ikäiselle pennulle.

Pentualkeet sopii pennulle, joka opettelee "ihmisten tavoille". Pohjataitoja ei tarvita, kurssilla kaikki aloitetaan alkeista. Mukaan voi tulla 7vko->, rokotukset tarkistetaan rokotusohjelman mukaisesti, joten laumasuojaan luottaen voitte osallistua jo ennen rokotuksia.

PentuJatko:

PentuJatko sopii noin 4-8kk ikäiselle pennulle

Pentujatko sopii pennulle, joka jo osaa jonkin verran. Pentu osaa tulla luokse häiriöttömässä paikassa. Osaa paikallaolon alkeet. Kurssilla viedään käytöksiä eteenpäin harjottelemalla niitä vaikeammissa ympäristöissä ja toisten koirien lähellä.

Junnukurssi:

Junnukurssi sopii noin 6-12kk ikäiselle koiralle. 

Junnukurssilla opetellaan arjen taitoja ja malttia sekä rauhoittumista. Murrosiässä pennusta kuoritutuu aivan uusi koira, jonka kanssa toimiminen vaatii opettelua. Kurssilla keskitytään haasteisiin, joita murrosikäisen koiran kanssa voi tulla vastaan. Ongelmiin puututaan  ennen kuin ne kasvavat liian isoiksi. Kurssille voi osallistua koiran kanssa, jolla on jo haasteita ja alkavia ongelmakäytöksiä.

Kurssin kesto 4 x 1h. Max 4 koiraa/kurssi. Paikka on koirakohtainen, koko ihmisperhe on tervetullut koulutukseen.

4kertaa 59€ (sis. alv 24%)

Kouluttaja Anna Autio 

Kurssiin kuuluu nettikurssi, jossa kaikki koulutukserroilla läpikäydyt aiheet sidotaan teoriaan ja teoriaa sovelletaan käytäntöön tehtävien muodossa. Tehtävien ja edistyksen seuranta onnistuu myös nettikurssin oppimisympäristössä sekä keskustelut kurssin muiden osallistujien kesken. 


  • Vastaehdollistaminen. Tunnetilojen hallinta. Rauhoittuminen.

Pennun reaktiot sille vieraisiin asioihin voi joskus olla yllättäviä ja ei-toivottuja. Opetellaan vaikuttamaan pennun reaktioihin, ennen kuin ne muuttuvat ongelmiksi. Käydään myös läpi koiran elekieltä, jotta ihminen havaitsee mahdollisimman varhain milloin tilanne ei tunnu pennusta hyvältä ja mitä tilanteessa kannattaa tehdä.

Tunnetilojen hallinta on kotikoirallekin tärkeä taito, mutta tulevalle harrastuskoiralle tunnetilan hallinta on erityisen tärkeää. Samoin terävällä (reaktiiviselle) koiralle rauhoittumisen taito helpottaa arkea ja pelastaa monesta pinteestä. Rauhallinen-kiihkeä vaihtelu opettaa koiralle itsehillintää ja omistajalle, missä koiran rajat menevät. Tunnilla opetellaan hillitsemään sekä nostamaan koiran virettä, hallintaa unohtamatta.

  • Luopuminen. Pito ja luopuminen.

Luopuminen on pennulle tarpeellinen taito. Pentu tutustuu maailmaan hampaillaan ja ne iskeytyvät vääjäämättä asioihin, joihin ei ole suotavaa tarttua. Pentu poimii maasta vaarallisia esineitä, tarttuu käteen, jahtaa pölynimuria jne. Pennun puremiseen puututaan perinteisesti rankaisemalla tai houkuttelemalla pentu puremaan jotain sallittua. Molemmat toki toimivat, mutta tehokkaampi keino on opettaa pentu irrottamaan otteensa. Taitavalla kriteerin asetukella ja palkkioiden käytöllä pentu luopuu haluamistaan asioista jopa mielellään.

Esineisiin tarttuminen on pennulle tärkeää, joten aivan yhtä tärkeää kuin irrottaminen on myös tarttumisen koulutus. Harrastuskoiralle noutokapulan tai hakurullan pito on yllättävän vaikea käytös, jonka moni kokenutkin kouluttaja joutuu kouluttamaan moneen kertaan. Tehdään tällä kertaa alusta asti oikein ja aloitetaan vahvistamaan toivottua pitoa. Pidon ja luopumisen yhdistäminen se vasta tarkkaa hommaa onkin, opetellaan tuntemaan oma koira ja milloin hallinta (luopuminen) alkaa takkuamaan ja reagoidaan ennen, kuin koira kieltäytyy luovuttamasta esinettä, oli luovutettava esine sitten noutokapula, pallo tai pöydältä varastettu paisti.

  • Hihnassa kulkeminen. Ohittaminen.

Hihnassa vetäminen on yleisin ongelmaksi koettu käytös. Hihnakäytöksen kouluttaminen kannattaa aloittaa ennen kuin pentu on oppinut vetämään hihnassa. Kauniisti hihnassa kulkeminen ei tarkoita vain hitaasti, ihmisen tahtiin, kulkemista, vaan myös häiriöiden sietoa, kontaktin pitoa/seuraamista, ihmisten ja koirien kohtaamista. Taito vaatii paljon harjoittelua ja taitoa myös testataan pennun kasvaessa.

Koirien ohittaminen on toiseksi yleisin ongelma ja ylivoimaisesti yleisin syy ottaa yhteys ongelmakoirakouluttajaan. Hallittu ja hillitty ohittaminen ei useinkaan ole koiralle aivan itsestäänselvää. Opetellaan koiran elekieltä, miten koira kertoo, että kohtaaminen pelottaa, ennen kuin se näkyy ei-toivottuna käytöksenä. Miten koiran elekieleen kannattaa reagoida. Miten rakentaa ohitustilanne alusta asti oikein ja miten toimia, jos koira reagoikin ei-toivotusti.

  • Luoksetulo.

Luoksetulo on jokaisen koiran perustaito, jonka koulutukseen kannattaa panostaa. Luoksetulo on pohjimmiltaan luopumista ja se voi mennä kerrasta pieleen, jos koira pääseekin karkaamaan. Varman luoksetulon kouluttaminen vaatii suunnitelmallisuutta sekä hallittuja häiriötreenejä. Käydään läpi, miten luoksetulosta saa niin varman, että koira tulee luokse missä tahansa ympäristössä tapahtui ympäristössä mitä hyvänsä.

  • Käsittely. Vieraiden kohtaaminen hallitusti.

Koiran elämään kuuluu monemoista hoitotoimenpidettä. Pitäisi sietää kynsienleikkuu, korvienpuhdistaminen, harjaus, pesu jne. Hoitotoimenpiteet voi olla pakkopullaa tai sitten se voi olla tilanne, johon koira tulee mielellään ja voi myös vaikuttaa. Koiralle opetetaan miten se voi pyytää tilaa, jos tilanne tuntuu siitä ikävältä, ilman murinaa tai irvistelyä.

Harjoitellaan myös tilannetta, jossa vieras käsittelee koiraa. Tavoitteista riippuen tehdään treenit eläinlääkärikäyntiä, näyttelyitä tai harrastuksia silmälläpitäen.

Vieraan kohtaaminen hallitusti on myös arvokas taito. Se miten koiran olisi toivottavaa käyttäytyä vieraan lähellä, on makukysymys, mutta varmaankaan kukaan ei toivo koiran ryntäilevän vieraita kohti tai hyppivän heitä vasten. Tämäkin taito vaatii harjoittelua.

  • Yleistys

Viimeisellä tapaamisella pureudutaan koulutuksen vaikeimpaan osuuteen, yleistykseen. Aiemmilla tunneilla opitut käytökset viedään uuteen ympäristöön ja uusiin häiriöihin. Suunnitellaan, miten aloitetut käytökset saadaan niin vahvoiksi, että ne toimivat luotettvasti niissä ympäristöissä ja häiriöissä, missä niiden toivotaan toimivan